DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Mekansal Üretimde Modernite
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ARCH 503
Güz/Bahar
3
0
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Modernite ve Mimarlık arasındaki ilişkinin temel kavramlarını, eksenel tartışmalarını ve önemli metinlerini tanıtmak ve öğrencilere bu ilişkinin seçili kavramları üzerinde tartışma olanağı sunacak zemini hazırlamak.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenci, mimarlık ve modernite arasındaki ilişkinin eksenel metinlerini yorumlayabilecektir.
  • Öğrenci, modernitenin temel kavramlarının nasıl doğduğunu ve gelistigini bilecektir
  • • Öğrenci, 18. ve 19. Yüzyıllardan baslayip gunumuze kadar gelen sosyal ve politik hayattaki büyük değişimlerin önemini mimari açıdan okuyabilecektir.
  • Öğrenci, modern mimarlığın alanını politik, ekonomik, sosyal ve sanatsal güçlerin ürünü olarak anlaşılan daha geniş bir kültürel bağlamda gözleyebilecektir.
  • Öğrenci, mimari pratiklerin kendilerinin kültürel ve sosyal hayattaki moderniteye etkilerini eleştirel olarak analiz edebilecektir.
Ders Tanımı Bu ders modernitenin mimari mekanı dönüştürücü sonuçları ve mimari mekanın kendisinin moderniteyi kültür ve sosyal yaşamda nasıl biçimlendirdiğine odaklanır. Ders bu karmaşık ilişkiyi disiplinler arası kavramlar aracılığı ile eleştirel olarak inceler. Modernite ve mimarlığın geniş bağlamını çözümlemek amacıyla bu ders zaman dizinsel bir yaklaşım yerine, konu temelli bir düzenlemeyi izler.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Modernite, Modernleşme ve Modernizm Kavramlarına Giriş Okumalar: • Heynen, H. (1999). Architecture Facing Modernity: Concepts of Modernity, in Architecture and Modernity: A Critique, (MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London): 8-14. • Whyte, I. B. (2004). Ch3: Modernity and architecture, in M. Hvattum & C. Hermansen (ed.) Tracing Modernity: Manifestations of the modern in architecture and the city, (Routledge: London and New York), 42-55. Okumalara İlişkin Ödev
3 Modern Mimaride Mekân-Zaman Algısı Okumalar: • Heynen, H. (1999). Constructing the Modern Movement: Space, Time and Architecture: The Canon of Modern Architecture, in Architecture and Modernity: A Critique, (MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London): 38-41. • Giedion, S. (1977). The New Space Conception: Space-Time, in Space Time and Architecture: The Growth of a New Tradition, 5th edition, (USA: Harvard University Press): 430-433. Okumalara İlişkin Ödev
4 Bireysellik ve Modern Kent Okumalar: • Frisby, D. (2004). Ch16: Walter Benjamin’s Arcades Project, A prehistory of modernity, in M. Hvattum & C. Hermansen (ed.) Tracing Modernity: Manifestations of the modern in architecture and the city, (Routledge: London and New York), 271-291. • Simmel, G. (1969). The Metropolis and Mental Life, in R. Sennett (ed.) Classic Essays on the Culture of Cities, (New Jersey: Prentice-Hall): 47-60. Okumalara İlişkin Ödev
5 İlerleme Fikri ve Modern Toplumun Makineleşmesi Okumalar: • Hvattum, M. (2004). Ch8: ‘A complete and universal collection’ Gottfried Semper and the Great Exhibition, in M. Hvattum & C. Hermansen (ed.) Tracing Modernity: Manifestations of the modern in architecture and the city, (Routledge: London and New York), 271-291. • Wright, F. L. (1901). The Art and Craft of the Machine, in W. Braham, J. A. Hale and J. S. Sadar (ed.) Rethinking Technology: A Reader in Architectural Theory, (USA and Canada: Routledge): 1-14. Okumalara İlişkin Ödev
6 Modern Mimaride İşlevsellik Okumalar: • Adorno, T. (1997). Functionalism Today, in N. Leach (ed.) Rethinking Architecture: A reader in cultural theory, (London and New York: Routledge): 4-18. • Heynen, H. (1999). Adolf Loos: The Broken Continuation of Tradition, in Architecture and Modernity: A Critique, (MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London): 75-96. Okumalara İlişkin Ödev
7 Modern Mimaride Taklit ve Temsiliyet Okumalar: • Vesely, D. (2004). Ch6: Modernity and the Question of Representation, in M. Hvattum & C. Hermansen (ed.) Tracing Modernity: Manifestations of the modern in architecture and the city, (Routledge: London and New York), 81-100. • Heynen, H. (1999). Mimesis in Architecture, in Architecture and Modernity: A Critique, (MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London): 192-218. Okumalara İlişkin Ödev
8 Modern Mimaride Biçimsel Dışavurum Okumalar: • Whyte, I. B. (2004). Ch15: The Expressionist Utopia, in M. Hvattum & C. Hermansen (ed.) Tracing Modernity: Manifestations of the modern in architecture and the city, (Routledge: London and New York), 256-271. • Bloch, E. (1997). Formative Education, Engineering Form, Ornament, in N. Leach (ed.) Rethinking Architecture: A reader in cultural theory, (London and New York: Routledge): 41-49. • Heynen, H. (1999). Modernism as a Breaking Point within the Capitalist System, in Architecture and Modernity: A Critique, (MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London): 125-128 Okumalara İlişkin Ödev
9 Modern Mimaride İdeoloji ve Stil Okumalar: • Eggener, K. L. (2006) Nationalism, Internationalism and the ‘Naturalisation’ of Modern Architecture in the United States, 1925–1940, National Identities, 8:3, 243-258. • Frampton, K. (2000). Ch24: Architecture and the State: Ideology and Representation 1914-43, in Modern Architecture: A Critical History, (London: Thames & Hudson): 210-223. Okumalara İlişkin Ödev
10 Üçüncü Dünyaya ilişkin ve Kolonyal Modernlikler • Lu, D. (2011). Ch1: Introduction: architecture, modernity and identity in the Third World, in D. Lu (ed.) Third World Modernism: Architecture, development and identity, (USA and Canada: Routledge): 1-28. • Pyla, P. I. (2007). Hassan Fathy Revisited: Postwar Discourses on Science, Development, and Vernacular Architecture, Journal of Architectural Education, vol. 60, no. 3: 28-39. Okumalara İlişkin Ödev
11 Bölgesel ve Yöresel Modernlikler Okumalar: • Lejeune, J-F. (2010), The Modern and the Meditterranean in Spain, in J-F. Lejeune and M. Sabatino (ed.) Modern Architecture and the Meditterranean Vernacular Dialogues and Contested Identities, (London and New York: Routledge): 65-94. • Moreira, F. D. (2006). Lucio Costa: Tradition in the Architecture of Modern Brazil, National Identities, 8:3, 259-275. Okumalara İlişkin Ödev
12 Çoğulculuk, Kapitalizm ve Postmodern Mimari Okumalar: • Harvey, D. (1989). Ch 4: Postmodernism in the city: architecture and urban design, in The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, (Cambridge, Oxford: Blackwell): 66-99. • Jameson, F. (1997). The Cultural Logic of Late Capitalism & The Constraints of Postmodernism in N. Leach (ed.) Rethinking Architecture: A reader in cultural theory, (London and New York: Routledge): 225-242. Okumalara İlişkin Ödev
13 Dönem Projesi Öğrenci Sunumları
14 Dönem Projesi Öğrenci Sunumları
15 Dönem Projesi Öğrenci Sunumları
16 Dönem Projesi Öğrenci Sunumları
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller • Braham, William and Jonathan A. Hale, eds. Rethinking Technology: A Reader in Architectural Theory. London; New York: Routledge, 2007. • Conrads, Ulrich, ed. Programmes and Manifestoes on 20th century Architecture. Trans. Michael Bullock. London: Lund Humphries, 1970. • Curtis. Wılliam J. Modern Architecture sınce 1900s. Third edition. London; New York: Phaidon, 2006. • Frampton, K. Modern Architecture: A Critical History, London: Thames & Hudson, 2000. • Harvey, David. The Condition of Postmodernity An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Oxford: Blackwell Publishers, 1990. • Heynen, H. (1999). Architecture and Modernity: A Critique, MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London. • Jean-François Lejeune and Michelangelo Sabatino, ed. Modern Architecture and the Meditterranean Vernacular Dialogues and Contested Identities, London and New York: Routledge, 2010. • Leach, Neil, ed. Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory. London; New York: Routledge, 1997. • Lu, Duanfang, ed. Third World Modernism: Architecture, development and identity, USA and Canada: Routledge, 2011. • Hvattum, M. & Hermansen, C. ed. Tracing Modernity: Manifestations of the modern in architecture and the city, Routledge: London and New York, 2004.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
16
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
11
55
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
29
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
6
96
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
11
5
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
6
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

X
3

Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

X
4

Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

X
5

Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

X
6

Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

X
7

Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

X
8

Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

X
9

Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest